Bouwvorderingen Start nieuw bouwseizoen

skutsje-wal krommer

25 april 2007

Als start van het nieuwe bouwseizoen is op zaterdag 21 april 2007 een aanbrengrace gehouden tussen een achttal skûtsjes.
De start was in Grou. Voor de kade bij Hotel Oostergoo lagen de skûtsjes afgemeerd. De bemanning moest met een krommer lopen vanaf het plein naar de skûtsjes in Grou en die daarna afleveren in Earnewâld.



Onder schitterende weersomstandigheden werd de tocht gevaren.



Bij het Skûtsjemuseum volgde de prijsuitreiking aan de 'winnaars', maar aangezien de verschillen in grootte en zeilvoering tussen de skûtsjes was het natuurlijk maar een symbolische wedstrijd.

Voor de wal, klaar voor de start De krommer als zware last
skutsjes-op-weg krommers-binnen
Daar gaan ze De laatste krommer komt binnen  

top

Bouwvorderingen Æbelina juni 2007

voorschip prachtige-lijn

18 juli 2007

In juni is de bouw van de Æbelina weer gestart.


Aan de nevenstaande foto's is te zien dat het al een echt schip wordt.



De huid rondom het schip is klaar. Het berghout wordt nu bevestigd, deze pakt de huid zogenaamd in.

Het voorschip zoals het er nu uit ziet Zie de prachtige lijn die het schip al krijgt
berghout berghout-binnen
Het berghout, oftewel stoot,
geplaatst aan de boeg van het voorschip
Het reeds geplaatste berghout
vanuit de binnenkant bekenen
 
berghout-nog berghout-balk



Een stuk berghout, klaar om bevestigd te worden aan het voorschip.

De zijde waar het berghout nog geplaatst moet worden Het berghout voor het voorschip  
knieen schip-binnen




De knieën en oplangers zijn ook al geplaatst. Het lage stuk hout is de knie en het hoge stuk is de oplanger. Hier wordt, als het berghout rondom bevestigd is, het boeisel tegenaan geplaatst. Het boeisel is een schuine plank die op het berghout staat.

De knieën en oplangers Het schip van binnen  
achterschip berghout-balk2 berghout-balk3
Het achterschip klaar voor het berghout Berghout voor achterschip Het berghout, voor verwerking aan het achterschip

top

Bouwvorderingen Æbelina september/oktober 2007

26 oktober 2007

De berghouten zijn klaar en in model gebracht. De werkzaamheden bestaan nu uit het krombranden en plaatsen van de scheergangen, dit is een deel van het boeisel.

 









boeg branden
  De boeg van het schip Het branden van de scheergang

 


Johan Prins is bezig met het krombranden van een scheergang welke aan bakboord op het berghout wordt geplaatst.

brandenscheergang mallenboeg
  Het branden van de scheergang Mallen op de boeg van het schip

 


De mallen voor de scheergang van het achtersteven zijn al op het berghout geplaatst.

 

De inhouten of knieën zijn geconserveerd en liggen in het ruim van het schip. Ze worden binnenkort aan de binnenkant tegen de huidgangen geplaatst.

 

mallenscheergang scheergang
  De mallen van de scheergang op het achtersteven De geplaatste scheergang
inhouten2 achtersteven inhouten
De inhouten of knieën        De achtersteven De geconserveerde inhouten of knieën

top

Bouwvorderingen Æbelina december 2007

stuurboordvoor bakboordvoor

5 januari 2008

De scheergang staat op het berghout. Bovenop de scheergang komt de waring (gangboord/dek) te liggen.

Het aanzicht bakboord aan de voorzijde. Ook hier is in de zijde de scheergang te zien en verder is aan de hand van de (multiplex) mallen goed te zien hoe het totale boeisel er uit komt te zien.


 

 

 

Het aanzicht stuurboord voor Het aanzicht bakboord voor
bakboordachter stuurboordachter
Het aanzicht bakboord achter Stuurboord achter  
leggers leggers2


Alle leggers - oplangers en inhouten (knieën) op hun plaats, geconserveerd en definitief bevestigd. Op de scheergang komt dus de waring (gangboord) en de multiplex mal daarboven geeft het (zet) boord aan, de uiteindelijke hoogte van het boeisel.


In de leggers zijn de reeds geboorde gaten voor de houten pennen te zien. Deze zijn aan de onder en bovenkant afgedekt met tijdelijke plastic dopjes. De gaten worden regelmatig volgegoten met een impregneringsmiddel om de leggers ze goed mogelijk te conserveren. Uit de originele werfboeken van Eeltje holtrop van der Zee blijkt dat de Æbelina 20 jaar na de bouw al een grote restauratie nodig had! dit is dus voor ons de reden om erg veel aandacht aan het conserveren te besteden.



Hier is de bovenste brede dekband in de boeg te zien, waar het dek op komt te liggen.

De leggers en de knieën zitten op
hun plaats
De leggers
  brederand
  De bovenste brede dekband  

top