Bouwvorderingen Æbelina juni 2006
22 juni 2006
Na een winterstop is Johan Prins met zijn medewerkers weer gestart met de bouw van het houten skûtsje. Binnenkort worden de boegdelen aangebracht, wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen. Hier een impressie van al het hout wat er voor nodig is om een origineel houten skûtsje te bouwen en dit is er nog maar een klein gedeelte van.
Bouwvorderingen Æbelina juli 2006
31 juli 2006
De bouw is weer in volle gang.
De oplangers worden vertikaal geplaatst op de leggers. De verbinding wordt versterkt door er een krommer tegen te bevestigen. De detailfoto's laten de voorlopige opstelling zien.
Deze maand worden ook de eerste huiddelen voor de romp gebogen.
Bouwvorderingen Æbelina augustus 2006
28 augustus 2006
Johan Prins met de door verhitting krom gemaakte huidgang.
De huidgangen/boegen worden aangebracht. Als de 2 huidgangen aangebracht zijn worden alle leggers definitief vastgezet.
Bouwvorderingen Æbelina september 2006
5 oktober 2006
Er zijn reeds 3 huidgangen/boegen bevestigd, in totaal komen er 6 huidgangen op elke kant van het schip. Links boven ziet u de mal van het stoothout.
De 4e huidgang voor het voorschip is net gekromd, op de ouderwetse manier met een vuurton onder het hout, een natte veger en gewichten om het hout de juiste kromming te geven.
De leggers zijn in de juiste maten gezaagd en worden nu definitief bevestigd. De leggers worden aan de onderkant eerst geïmpregneerd voordat ze bevestigd worden.
Bouwvorderingen Æbelina oktober 2006
10 november 2006
Johan Prins heeft de 5e huidgang aangebracht. Uit de gevormde stammen worden de krommers op maat gezaagd.
Bouwvorderingen Æbelina november 2006
18 december 2006
Het schipshol is klaar!!!
Alle huidgangen zijn bevestigd en nu zijn we aangekomen bij de onderkant van het berghout, ook wel de wellinglijn genoemd.
Bouwvorderingen Æbelina december 2006
17 januari 2007
In de winter wordt er spaarzaam doorgewerkt aan de Æbelina.
De spanten en leggers worden bevestigd.
In het voorjaar, als het toeristenseizoen weer begint, wordt de bouw hervat.
Het berghout (stootrand) wordt dan bevestigd, daarna valt de huid iets naar binnen en is de definitieve hoogte bereikt.
Dit zijn de mallen waarmee de spanten op de juiste maat worden gemaakt.